Min höst

Det tog en hel dag men nu har jag en någorlunda bra överblick över min framtid:

- C-uppsats i genusvetenskap
- Distanskursen "Perspektiv på queer/sexualitet i skolan" från Umeå Universitet
- Helgkneg
- Queerpedagogikstudiecirkel
- Queerfeministisk cyberpunkvideokvällar
- VB/EuroPride 2008-planering
- Träffa vänner i Malmö
- Innebandy-korpen

På min teori och metod-kurs som jag avslutade för några veckor sen fick vi lära oss att koda text, eller mer precist intervjuer. Boken som vi hade som underlag hette Intervjumetodik. (Läs den inte, på allvar. Jag grät mig själv tills sömns minst två gånger under tentaveckan och kan ha skrikit något om att "Alla på bokförlaget Studentlitteratur borde interneras!" i sömnen. )
   Vad man lärde sig därifrån som är bra är hur man kan utifrån ett råmaterial få fram slutsatser. Detta ska man göra genom att se på generella mönster i texten. Om man skulle testa detta på min fint ihopsnickrade höstlista här ovan så är väl det första stickordet jag kan komma på "inskränkthet" men också "anomali". Att använda "anomali" kanske ter sig lite motsägelsefullt när det gäller att hitta generella mönster men eftersom jag skullle vilja benämna mig som en slav under poststrukturalismen så menar jag att att även inte hitta ett mönster är ett mönster vilket omvandlar ordet "anomali":s semantiska innebörd. Därför kan jag i förlängningen påstå att vilket ord kan betyda vad som helst, om jag vill. (Ja, det räknas som vetenskap!)

Den anomali som jag tänker på är den sista punkten "Innebandy-korpen". Det queera läckaget med mitt innebandyteam (yepp, jag kan säga MITT nu och ja, vi är ett team) är att vi till skillnad från de andra Korpenlagen, som bara har matchande tröja och shorts, även har matchande strumpor. Som ett ytterliggare queert läckage tänker jag förslå att vi istället för "Kom igen nu gubbar!" ska skrika "Kom igen nu bögjävlar!". Då får vi in både subversiva performativa handlingar för att tala Butlerska genom att avnaturalisera homofoba stämningar i maskulina sportsammanhang plus att det förvirrar motståndarna så mycket att mitt lags målchanser ökar, vilket behövs om jag ska uttrycka mig milt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0