Ett drömscenario på jobbet

MOT BAKGRUND AV ATT MITT JOBB FAKTISKT SAKNAR EN HERRAVDELNING

Person som passerar som kvinna i 30-årsåldern (lätt förvirrad): Hej ursäkta, var har ni herravdelningen??

Expedit (rynkar på pannan): Förlåt, vad sa du?

P: Herravdelningen, var har ni den nånstanns??

Expedit (ett ljus över hens huvud): Jasså, HERRavdelningen! Ja nä, i den här butiken har vi valt att ha en mer feministiskt profil när det kommer till vårt sortiment, och därför har vi valt att inte ha någon herravdelning. Mer precist så utgår vi från en ROKS:ianskt filosofi om att män är djur, och så vitt jag vet så har inte djur börjat shoppa kläder än. (skrattar hjärtligt).

P: Men varför har DU kläder på dig då? Du är väl en man?

Expedit: Jag? En man? Nä. Jag har en form av transidentitet som följer inkaindianernas tidsuppfattning vilket konkret betyder att jag byter könskodade kläder ungefär var tredje timme. Det tog sin lilla stund att lyckas få det inskrivet i fackavtalet men till slut så gick det! Det föll in under friskvårdstimmen.

P: (ser missmodig ut): Jaha ok, men åååh, vad ska jag göra då???

Expedit: Ute och införskaffar kalsonger åt din pojkvän?

P: (förvånad): Ja, hur visste du det!?

Expedit: Det brukar vara så.

PINSAM TYSTNAD I NÅGON SEKUND

Expedit (skiner upp): Men du! Du har inte lust att följa med in i lunchrummet istället så kan jag redovisa våran likabehandlingsplan för dig! Vi har precis börjat använda oss av ett intersektionellt perspektiv vilket betyder att vi tar hänsyn till samspelet mellan flera olika former av förtryck samtidigt när vi utformar den. Min personliga favoritmaktkategorikombination är kön, tid, rum, funktion och klass. Följ med så får du ta reda på vilken DIN favoritkombination är!

P: (tvekar): Va? Men tänk om det kommer kunder som behöver din hjälp då???

Expedit (Viftar med handen i luften, skakar på huvudet och ser helt oroad ut): Nej nej nej, alla sitter redan och väntar på dig ute på lagret. JämO har bakat bullkransar och HomO har förberett en kabaré!! Du vet, dem har börjat bli så bra kompisar den senaste tiden att jag nästan tror att de är ihop! Väldigt homoerotiskt allt det där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0