Jag är den vita, heterosexuella, medelklasskarriärskvinnan med stort K!

Nämen usch vilka deppiga inlägg de två senaste varit, passar ju inte alls den uppåt och framåt livscoach/jämställdhetskonsult mitt öde att iscensätta på heltid är. Eller hur var det nu? Var det så att  Mia Törnblom och liknande är de som ska vara livscoacher, de som frossar på den brist av självkänsla vi 80-talister har på grund av indränkningen av nyliberalism kallad vår barndom och hur vi omformulerar vårt självhat på CV:t till; "ett rejält 'go'!"? Blandar alltid ihop det där.
   På mitt jobb inför julen har jag de senaste veckorna packat upp x antal "Mera självkänsla" av Mia Törnblom inför julhandeln. Förutom att jag har tänkt ganska mycket på titeln på boken (Räckte det inte med den självkänsla som jag skulle fått av första boken? Måste jag läsa böckerna kronologisk för att få valuta för pengarna eller kan jag hoppa direkt på "Mera självkänsla"? När går självkänsla över till självgodhet egentligen? Och var hamnar självhat i denna egotripp?) tänker jag att om Mia Törnblom agerar livscoach så kanske jag som framtida genusvetare kan agera dödscoach. Lite så "Good cop, Bad cop".
   Mia kör på blonderat hår, en beige och  ribbad yllekofta med hög krage samt en självkänsla utan gränser och själv kör jag på 80 högeskolepoäng i genusvetenskap och en feministisk dekonstruktion. Mia menar optimistiskt att glaset är halvfullt medan jag menar att glaset är en diskursiv produktion och social konstruktion utan en essentiell mening med inbyggt feminitetsförakt och manlig överordning osv.

Som en ren bonus av dessa funderingar föll plöstligt en stor del av min identitet på plats. Klart att jag inte har haft tid med relationer med män: JAG ÄR JU DEN VITA, HETEROSEXUELLA, MEDELKLASSKÄRRIÄRSKVINNAN! Äntligen slipper jag problematisera vem som ur ett västerländskt kvinnoemancipatoriskt perspektiv ska ta över hemmasysslorna när den vita medelklasskvinnan slänger av sig köks/städförklädet och kastar sig ut på arbetsmarknaden. Eller?
   Hur somhelst, svar: Ja! Reella jämställdhetspolitiska mål ÄR ett hinder för heterosexuell tvåsamhet, här ska njutas av singellivets frukter! Jag har redan börjat forma min kropp inför "Beach 2008", utan parnormativa intentioner. För vid det laget borde jag  ha hunnit läst ut båda Mia Törnbloms böcker. Och kanske en tredje som rent logiskt borde tituleras "Ännu mera självkänsla!" en bok som förhoppningsvis då är genomsyrad av ett genusvetenskapligt dödscoach perspektiv.

Livet.

Döden.

The circle of life!

Kommentarer
Postat av: f

du är fantastisk!

2007-12-26 @ 22:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0